'I can resist anything but temptation' Oscar Wilde

The blog of a cinnamon-addict, photographer and dancer.



Thursday, March 25, 2010

De ce este "clientul stapanul nostru"?

Ascultam intr-o zi cu mare interes cum un tanar de 20 si ceva de ani spunea urmatoarele lucruri (blasfemii in opinia mea): "Mie mi se pare ca in ultima vreme clientul a ajuns sa aiba prea mult control asupra firmelor. Este inadmisibil sa vezi cum clientul obliga firmele sa inoveze in mod constant. A ajuns sa aiba o putere prea mare si cred ca in curand firmele vor pierde total controlul asupra clientilor."


Si am stat si m-am intrebat daca nu cumva cea nebuna sunt eu. Desi, intr-o lume care pune din ce in ce mai mult accent pe o comunicare bi-directionala (firma-client), pe feedback-ul primit de la clienti, pe imbunatatirea activitatii firmei pentru acesti clienti, pe calculul valorii pe durata de viata a clientului, mi se pare putin absurd pana si sa ma gandesc ca are dreptate. La ce am ajunge daca firmele ne-ar controla pe noi si nu noi pe ele? Cum s-ar putea dezvolta ca firma si ca societate daca nu s-ar concentra asupra celor care dau viata afacerii si comunitatii? Cum ar fi sa ii ignore pe cei care aduc profit? Ar mai exista? Cu siguranta, nu!


Draga domnule student, daca firmele nu ar pleca urechea la ceea ce spun clientii lor si nu le-ar asculta nevoile creand produse speciale pentru fiecare necesitate, atunci cu siguranta am trai subjugati de acesti monstri multinationali. Nu ca nu am fi deja. Dar parca e mai bine totusi sa le spunem noi ce nevoi avem in loc sa acceptam sa ni le impuna ei pe cele care le convin cel mai mult din punct de vedere financiar. Poate iti doresti un iPod cu o memorie mai mare la care sa asculti muzica pentru a te izola de societate, poate iti doresti un televizor 3D pentru a vedea fictiunea intr-o noua dimensiune, poate iti doresti o ciocolata cu umplutura de martipan. Pentru ca tu si altii ca tine aveti nevoi, firmele care se ocupa de productia de astfel de bunuri se conformeaza si le creeaza pentru voi. 


Daca nu te-ar asculta si nu le-ar crea, ai fi nemultumit si te-ai revolta. Iata deci de ce ajunge clientul sa aiba atata control asupra entitatilor economice. Iata de ce ceea ce ai spus tu este o ipocrizie enorma daca stam sa-ti analizam personalitatea de client.


Parca ma simt mai usurata spunand asta, desi stiu ca acest domn student nu-mi va citi in veci post-ul. Sper insa sa inteleaga, chiar si pe alte cai, importanta relatiilor cu clientii din cadrul firmelor si motivatia acestora de a se supune clientilor pentru ca, asa cum bine spun specialistii in marketing: "Clientul este stapanul nostru!"

1 comment:

pasiivorbelor said...

Clientii ar controla firmele?!? Nici pe departe. Cele mai mari perversitati ale companiilor sunt ca creaza bunuri care sunt facute imperfect pentru a fi inlocuite, creaza trend-uri doar pentru a schimba un obiect perfect functional, inventeaza nevoi doar pentru a avea ce vinde.
In conditiile in care oamenii cumpara doar cu o minima logica a utilitatii e greu sa spunem ca ei ar controla firmele...